mars 5, 2019

Varumärke

Ett varumärke är ett kännetecken på ett företags produkter och tjänster. Det är via varumärket som kunderna känner igen företaget och dess tjänster mm.

Olika typer

Det finns olika typer av varumärken.

Ordmärken innehåller ett eller flera ord. Det kan även vara gjort av siff- eller bokstavskombinationer. Ordmärken skrivs jämt i ett standardsnitt.

Historia

Riktigt länge under människans historia har varumärket funnits. Under bronstiden märkte människorna sina bostäder med ett brännmärke, det gjorde dem endast för att visa sin ägodel. På engelska heter ordet varumärke ‘’brand’’ och det riktar sig mot brännmärkningen som gjordes på bronstiden.

Tidigt i Sverige börjades en speciell märkning av järn som redan på mitten av 1500-talet var en riktigt stor exportvara. Märkningen visade sin tyngd och sitt kvalité, självklart kunde detta varieras väldigt mycket då det var beroende på tillverkningsorten. Det var vissa sorter av denna märkning som var mer populärare än andra. På 1600-talet började guld och silversmeder märka sina arbeten och på 1700-talet började porslinstillverkningen.

Krav

För att ett varumärke ska vara godkänd så måste själva varumärket uppfylla två huvudsakliga krav. Det ena är att man ska återge grafiskt och det andra är så kallad särskiljningsförmåga.

Varumärkesskyddet

Om man har ensamrätt av sitt varumärke så har ägaren rätt till att hindra andra från att använda sig utav förväxlingsbart eller ett identiskt märke på sina varor eller i sin marknadsföring av en likadan eller av samma slag. Om man ska starta en försäljning eller tillverkning av en tjänst eller produkt är detta en väldigt smart idé att skaffa ett varumärkesskydd.

Denna ensamrätten till ett varumärke gäller också på internet, men via internet kan den dömas på ett annat sätt. Se även till att skaffa ett domänskydd så fort som möjligt. Nu kanske man frågar sig varför man ska skaffa även ett sådant skydd. Så här ligger det till, om någon registrerar en annans domännamn som ett varumärke, det är inte alltid säkert att detta kommer kallas för intrång. Därför är det viktigt att skaffa domänskyddet för att skydda sitt varumärke så bra som möjligt. 

Konkurrenter och sitt egna varumärke

Det gäller att bevaka sin rätt när det kommer till ett varumärke som man äger när det kommer till konkurrenterna. Det man måste hålla riktigt bra koll på är att inte någon annan har sökt skydd eller håller på att lanserar en liknande produkt som sedan kommer att komma ut på marknaden. Man måste agera om man känner sig kränkt eller om någon gör intrång i ens skydd. Vill man göra en ansökan angående skydd för en liknande produkt, så kan man göra en anmärkning hos OHIM eller PRV.

Konkurrenter och sitt egna varumärke
Konkurrenter och sitt egna varumärke

Varumärkesregistreringen gäller i tio år, efter dessa år kan man sedan förlänga skyddet till lika många år. Så länge märket fungerar som ett varumärke så finns det inget maximalt skydd, utan det kan endast förlängas med 10 år i taget. För att hålla skyddet vid liv så måste ägaren använda sig utav sitt varumärke i en bestämd tid, och denna tid är i fem år. Ett varumärke som har arbetats in gäller bara det fungerar som ett varumärke.

DELA MED SIG:
Företag 0 Replies to “Varumärke”