februari 27, 2019

Världskända firmanamn

Världen är full av dem – firmorna som styr jordens hela ekonomi med sina varor och tjänster. I och med globaliseringen och internet har firmor på global nivå blivit allt mer betydelsefulla och fått otroligt mycket mer att säga till om i alla människors vardag. Denna inverkan och påvekran, detta inflytande och auktoritet är man inte helt medveten om. Man om man tänker efter en smula kommer man med all säkerhet att slås av hur stor del av vardagen som dessa världskända firmorna faktiskt upptar.

Vad är det då som gemene man och kvinna känner igen med de olika firmorna. Faktum är att det inte alls handlar om exakt vad för vad de producerar och säljer, utan det är snarare firmanamnen som har gjort kometkarriärer på kändisplanet. När man ser en blus är det svårt att direkt avgöra vilket företag som har tillverkat den, det samma gäller för ett glas eller innehållet i glaset. Men om man får höra eller se tvättlappen och anar ett logotypen ZARA, att det står Reijmyre under glaset eller Arla på mjölkförpackningen ur vilken innehållet i glaset kom från, då känner man sig genast hemma igen. Namnen är kändisarna, vilket alltså pekar på vikten av att välja ett bra företagsnamn för att lyckas. 

Namnet man känner igen

För att illustrera detta har här sammanställts en rad stora och världskända firmanamn som i sig, om man ska vara ärlig, inte säger särskilt mycket om vad företaget sysslar med, men som i princip alla känner till ändå.

Låt oss börja med ett svenskt världskänt firmanamn – IKEA. Om man är bosatt i Sverige eller i andra stora delar av Europa är det inte svårt att svara på frågan vad de säljer. Men om man kommer en bit utanför EU finns det en stor skara som inte kopplar IKEA till Billys bokhylla och enkla ”sätt ihop själv-möbler”, utan snarare till en restaurangverksamhet och livsmedelsproducent. IKEA signalerar Sverige och köttbullar. Knäckebröd och lösgodis.

Ytterligare firmanamn som är globalt känt är naturligtvis alla dessa stora bilföretag. Mercedes Benz, Hyundai, Toyota, BMW, Chrysler, Renault… ja listan kan göras oändligt lång. Bilarna är en helt vanlig del av livet idag vilket gör att alla dessa företagsnamn också bli extremt spridda samt välkända. Detsamma gäller för klädmärken. H&M är en svensk uppstickare som de flesta känner till väl. För de lite mer exklusiva kläderna finns representanterna Van’s, Ralph Lauren, Victoria’s Secret, Levi’s, Chanel och Under Armour för att bara nämna några. Dessa företag har även låtit sina namn pryda fler artiklar än just kläder, där de började. Parfymer, väskor och accessoarer, hudvård och smink. Det går alldeles utmärkt att göra på det sättet i och med att kunden känner igen namnet.

Varför vill man ha kända företagsnamn?

Varför vill då alla stora företag hela tiden dyka upp med sina företagsnamn? Har man hört Coca Cola en gång behöver man väl inte höra det ingen? Eller? Jo, det är just detta som man (undermedvetet) vill och behöver. Undersökningar på konsumentmönster har gjorts flertalet gånger, och alla pekar på samma sak. Man väljer nästan alltid de produkter eller tjänster som har ett namn som man känner ingen. Så till alla som är i startgroparna som egenföretagare – tänk igenom namnet en eller två extra gånger. Det kan aldrig skada.

Varför vill man ha kända företagsnamn?
Varför vill man ha kända företagsnamn?
DELA MED SIG:
Företag 0 Replies to “Världskända firmanamn”