november 30, 2019

Marknadsföring för nyföretagare

För nyföretagare är marknadsföring en extremt viktig del av företaget. Oavsett om företagets produkt eller tjänst är exceptionellt bra, så gäller det att synas. Annars vet ju ingen om att företaget, produkten eller tjänsten existerar. Tyvärr gör många felet att de tror att det inte behövs, att deras egna kontaktnät är tillräckligt stort eller att produkten eller tjänsten kommer att tala för sig själv. Sen finns det de som inte har en så stor kassa, så de tänker att de inte har råd med marknadsföring. Men det finns marknadsföring för alla typer av kassor, stora som små. Först och främst behöver du göra upp en plan med vad du vill uppnå. Är det för att få fler personer att besöka butiken, eller är det för att få fler personer att känna till ditt företag och den/de tjänster som du erbjuder?

Marknadsför till rätt målgrupp

Detta är väldigt viktigt. Istället för att “skjuta brett”, och tro att det gynnar företaget att nå ut till så många som möjligt, är det istället mycket bättre att lokalisera var din målgrupp finns. Det kan vara på fysiska ställen eller online. Om ditt företag till exempelvis säljer idrottskläder och skor, är det mycket bättre att marknadsföra dessa produkter kring idrottsevent och arenor snarare än på musikfestivaler eller köpcentrum där din butik inte ligger. Om du har en produkt som endast eller till stor del finns online, får du söka upp hemsidor och sociala medieplattformar där din målgrupp finns och marknadsföra din produkt där.

Rätt typ av innehåll är viktigt

När du ska nå ut till din målgrupp är det väldigt viktigt att det du sprider är bra och relevant innehåll. Det fungerar alltså inte att bara skriva en liten text på vit bakgrund och tro att det räcker. Dina potentiella kunder har troligtvis redan kunskap inom ämnet, och behöver känna tillit till företaget. Visa därför att du har stor kunskap och ett stort engagemang för din produkt eller tjänst. Det kan vara så att du själv inte känner att du är särskilt bra på detta. Ta då hjälp av någon annan istället för att slutprodukten ska bli dålig. Det gynnar inte ditt företag, även om du sparar lite pengar på att inte ta in extern hjälp.

Nätverka och träffa potentiella kunder

Även om du redan tror att du har ett stort nätverk, så kan det vara fel typ av nätverk. Du behöver komma i kontakt med folk som jobbar inom samma bransch som dig. Eventuellt kan du hitta en samarbetspartner, eller till och med en kund. Någon kanske känner någon som behöver din expertis eller din produkt/tjänst. Gå på mingel, seminarier, utställningar och mässor. Online så är LinkedIn en bra nätverkssida, där du kan skapa dig ett stort digitalt nätverk där du kan nå väldigt många människor med ett inlägg. Dessutom kostar det dig ingenting! Om du känner att en typ av marknadsföringsmetod inte är något för dig, eller att det inte ger något resultat. Ge inte upp, utan börja om på nytt och testa en annan metod. Det finns något för alla.

Nätverka och träffa potentiella kunder
Nätverka och träffa potentiella kunder
DELA MED SIG:
Företag 0 Replies to “Marknadsföring för nyföretagare”