februari 28, 2019

Bästa hemsidan

När du ska starta ett företag så bör du under alla omständigheter också ha en hemsid. Utan hemsida kan man inte konkurrera på samma sätt som alla andra idag. Det är bara att se till sig själv, om du söker efter en tjänst eller vara, vart vänder du dig först då?

Ja, internet såklart. Där kan du få mer information, jämföra och hitta närmaste butik eller liknande. Är det en vara du söker som du inte måste ha på en gång så är det oftast bra att också beställa online eftersom man då kan hitta bästa priserna genom att jämföra. Därför, utan en bra hemsida är du förlorad, i princip.

Nedan har jag sammanställt en del bra tips som man bör ha i åtanke, även om du anlitar någon annan för att göra hemsidan så bör du ha koll på allt detta.

Vad skiljer en bra webbplats från en dålig webbplats eller en bra från en superbra webbplats? Här är några kvaliteter som en fantastisk webbplats kommer att behöva.

Designen

Webbplatsdesignen ska vara lätt att navigera och menyalternativen bör vara lättillgängliga från vilken sida som helst. Betraktaren ska alltid veta exakt var de är på webbplatsen och ha enkel åtkomst till var de vill vara. En sajtkarta är en bra idé och kommer att användas om den finns. Detta låter elementärt men de flesta webbplatser kan förbättras på detta område.

Människor är visuellt orienterade varelser, och att använda bra grafik är ett bra sätt att göra din webbplats mer tilltalande. Din webbplats har ungefär 1/10 av en sekund för att imponera din besökare som kan vara en potentiell kund, och låta dem veta att din webbplats och ditt företag är pålitligt och professionellt. Det är dock viktigt att inte gå överbord med för mycket. Rullande text, animationer och intros bör användas sparsamt i din webbdesign och bara för att betona en speciell punkt för maximal effekt.

Innehållet är ryggraden på din webbplats. Innehållet spelar inte bara en viktig roll i din sökmotorsplacering, det är anledningen till att de flesta besökare söker sig till din webbplats i första hand. Din webbplatstext ska vara informativ, lätt att läsa och kortfattad. Väl genomtänkt webbinnehåll kommer att göra mer än något annat för att göra din webbplatsdesign engagerande, effektiv och populär.

Användarvänlig

Oavsett hur informativ, vacker och enkel att använda din webbdesign är, så är den värdelös om den inte är webbvänlig. Det är viktigt att dina webbdesigners känner till nycklarna till att din webbplats ska fungera, alla större webbläsare och att de använder metataggar, alt-taggar, är fullt kända i SEO (Search Engine Optimization). Många faktorer påverkar din sökmotors placering och ditt visuella utseende på din webbplats, så se till att dina webbdesigners vet deras grejer.

Det gäller att hitta ett bra namn som både är unikt och beskriver verksamheten på ett bra sätt så att det blir naturligt för folk att hitta till den. Några bra exempel som har dessa egenskaper är PokerStars Casino och Schack. En verkligt effektiv webbplatsdesign engagerar dina besökare omedelbart och fortsätter att hålla uppmärksamheten genom alla sidor, samt påverkar dem till att kontakta dig. Detta bör vara din webbplats ultimata mål. Återigen finns det en fin linje mellan “interaktion” och “irritation”, så interaktionsnivån bör aldrig uppväga fördelarna.

Inte alla besökare på din webbplats är intresserade av, eller har tid, att granska hela webbplatsen. De kan kanske bara vill hitta telefonnummer eller en adress, eller bara en viss information. Av denna anledning är det viktigt att placera nyckelinformation på en väl synlig plats på sidan.

Vi har alla haft erfarenhet av att inte kunna hitta nödvändig information på en webbplats, och resultatet är alltid en frustrerad besökare. En missnöjd besökare kommer inte att stanna kvar på din webbplats och kommer troligtvis inte att återvända, och du kan tappa kunder.

Reflektion av varumärket

En bra webbplats förutser vad din besökare tänker och tillgodoser direkt deras behov och har element arrangerade på ett sätt som är vettigt. Om en besökare söker efter en av dina produkter eller tjänster i en sökmotor eller katalog där din webbplats är listad, är det viktigt att din webbplats har en målsida som är direkt relevant för vad de sökte istället för att tvinga dem att filtrera genom alla av din information.

Din webbplats bör vara en direkt reflektion av ditt företag och ditt varumärke. En webbplats som gör detta lägger till en nivå av trovärdighet och en förbättrad bild av din övergripande verksamhet.

Din webbplats kan vara den viktigaste klientgeneratorn som ditt företag kan ha, och måste lägga huvudvikt på att få in nya kunder och göra ytterligare tjänster tillgängliga för befintliga kunder genom ökad medvetenhet om alla tjänster du erbjuder. Förse dem med de verktyg de behöver.

För att få med alla dessa saker till din webbsida så kan det vara en bra idé att skriva en checklista det första du gör, lycka till!

DELA MED SIG:
Företag 0 Replies to “Bästa hemsidan”