januari 4, 2019

Att välja rätt firmanamn

Det är många faktorer som ska stämma när man startar en firma. Firman måste ha en bra affärsidé, man måste har en tydlig inriktning och kunskapsbank inom området för att konkurrera med andra företag i samma bransch, man måste vara beredd att lägga ner både pengar och tid på firman och man måste marknadsföra rätt. Men oavsett hur genomtänkt firmans inriktning är och hur gedigen expertisen inom verksamhetens område är, kommer man aldrig att nå ut om man inte väljer ett riktigt bra firmanamn.

Hur väljer man då rätt firmanamn? För att svara på denna fråga har det i denna text, summerats några bra-att-tänka-på-saker som man kan låta ligga och skvalpa i baktanken när man väljer namnet på sin firma.

En ständig annons

Namnet på en firma är som en ständig annons och ett återkommande ansikte utåt för företaget. Just därför är det viktigt att firmans namn utstrålar just det som man vill att ens företag ska utstråla. Det finns några olika kategorier av namn man kan välja mellan. Den första kategorin är att genom namnet på firman få kunderna att förstå vad det är som företaget erbjuder. Till exempel Trasmattsexperten – ingen kommer undra vad den firman sysslar med. Samtidigt får det inte bli för tråkigt. Namnet ska inte bara locka till köp, utan även väcka intresse och nyfikenhet hos kunder, inta bara vara ren information. Dessutom ska namnet signalera kunnighet och ge ett förtroende hos den potentiella kunden. Låter det för barnsligt eller amatörmässigt får kunderna svårt att ta firman på allvar.

Den andra kategorin är att visa en viss förankring som firman har genom namnet. Det kan vara kopplat till en viss geografisk plats eller en viss familj. Denna kategori tillsammans med informationskategorin är väldigt vanliga. Karlssons trasmattor eller Trasmattor i Mjölby – dessa firmanamn säger till kunden både vad verksamheten sysslar med och var eller vem som sysslar med det. Det finns dock en risk med för specificerade namn så som  Trasmattsexperten, Karlssons trasmattor eller Trasmattor i Mjölby – vad gör man om man utökar sitt sortiment, Karlsson säljer firman till en Svensson eller firman flyttar sin verksamhet bort från Mjölby?

Trots att namnet på firman ska vara seriöst och gärna informativt får det väldigt gärna vara en aningens finurligt eller ha en dubbel betydelse. Man får agera lite av en ordkonstnär och ordvrängare.

Allmänna tips

Rent allmänt ska man försöka sikta på korta och kärnfulla namn i stället för långa otydliga meningar. Detta går han i hand med att försöka välja ett firmanamn som sätter sig på minnet hos människor, vilket kortare namn gör betydligt lättare. Och ett minnesvärt namn är oftast också något av en utstickare på ett eller annat sätt.

Allmänna tips
Allmänna tips

Vad man inte ska använda som namn på sin firma är helt obegripliga ord eller interna, alternativ uteslutande ord. En krånglig mening på hebreiska kommer tala till en mindre grupp och sätta frågetecken i huvudet på majoriteten i Sverige, vilket inte direkt lockar till köp. Undvik också att namnge firman som när man namnger ett barn – bara något fint. Det går alldeles utmärkt att ge sin lilla dotter namnet Anna bara för att man tycker att det är fint men att ge sin målerifirma namnet Tulpan bara för att man tycker det är fint  med tulpaner är inte särskilt taktiskt.

DELA MED SIG:
Företag 0 Replies to “Att välja rätt firmanamn”